Vlastný sklad alebo fulfillment? Slovenské e‑shopy ignorujú možnosť šetriť a expandovať
9. októbra 2025·isklad

Vlastný sklad alebo fulfillment? Slovenské e‑shopy ignorujú možnosť šetriť a expandovať

Blog

Rýchlosť doručenia, presné sledovanie zásielky a bezproblémové reklamácie – to sú dnes pre zákazníkov samozrejmosťou. Malé aj veľké e-shopy preto čelia čoraz väčšiemu tlaku na logistiku a hľadajú spôsob, ako stíhať rásť bez zbytočných nákladov a stresu. Jedným z riešení je fulfillment – služba, ktorá za obchodníka vybaví celý proces od uskladnenia tovaru až po odoslanie balíka zákazníkovi.

Neustály rast popularity online nakupovania zvyšuje nároky zákazníkov. Tí dnes od e‑shopov očakávajú čo najrýchlejšie doručenie už do pár dní od objednania, možnosť platiť aj na dobierku, sledovanie zásielky v reálnom čase a bezproblémové riešenie vratiek či reklamácií. Logistika malých aj veľkých e‑shopov sa tak dostáva pod čoraz väčší tlak. Obchodníci musia byť schopní zo svojich skladov expedovať zásielky ideálne ešte v ten istý deň. Veľa snahy vyžaduje aj udržanie kvality a dôsledná príprava na vianočnú sezónu. Často im tak už nezostáva energia na plánovanie, napríklad expanzie na ďalšie trhy.

Riešením môže byť fulfillment. Zásielky odošle namiesto vás

Starosti s logistikou môže namiesto samotných zamestnancov e-shopov riešiť vhodne zvolené fulfillmentové centrum – sklad, ktorý nielen dokáže uchovať všetok tovar e-shopu, ale objednávky aj v reálnom čase pripraví, zabalí a kuriérskou službou odošle koncovému zákazníkovi. 

Celý proces od zadania objednávky na webe až po jej doručenie na adresu môže prebehnúť úplne automatizovane, bez akéhokoľvek zásahu majiteľa alebo zamestnancov e-shopu. Tí sa preto môžu sústrediť na vylepšovanie webu, marketing či vývoj nových produktov. 

Na Slovensku fulfillmentové služby používajú len približne 2 % e-shopov. Hoci ich pomer neustále rastie, v susednom Česku takýto outsourcing svojej logistiky využíva alebo zvažuje využívať až tretina všetkých e-commerce hráčov na trhu. V prípade najväčších obchodníkov s tržbami cez 10 miliónov eur aspoň čiastočne fulfillmentové sklady využíva až 80 % z nich.

“Malí obchodníci majú strach z vysokých nákladov. Veria, že ušetria, ak si na začiatku budú robiť všetko sami, vrátane balenia zásielok a ich posielania cez poštu či kuriérske služby. Realita je však často úplne opačná – do nákladov treba zarátať prejazdené kilometre zo skladu na zvozové miesto a čas, ktorý musia stráviť fyzickým balením tovaru do krabíc. V prípade, že vo vlastnom sklade platia ďalších zamestnancov, fulfillment je jasne lacnejším riešením,” hovorí Alexander Jančo, business development manager v isklad. 

Slovenský isklad, ktorý dnes vyše 150 e-shopom zo zahraničia, ale aj SR a ČR ponúka skladovú plochu 23 000 m2, je technologicky najvyspelejším fulfillmentom v strednej Európe. Vďaka robotizovanému skladu je schopný vyskladniť až 20 000 zásielok denne.

S fulfillmentom šetrí aj začínajúci e-shop s menej než 100 zásielkami mesačne

Jednou z často opomínaných výhod fulfillmentových centier sú výhodnejšie ceny dopravy. "Každý e-shop si dokáže pozrieť cenník Packety, GLS, DPD či iných doručovacích služieb. Začínajúci obchodník sa však nikdy nedostane na rovnaké ceny, ako má fulfillmentový sklad posielajúci tisícky zásielok denne. Objemové zľavy sa pritom týkajú aj škatúľ či iných obalových a výplňových materiálov. Hlavne však zákazníci dostanú svoje zásielky často už na druhý deň a to aj bez toho, aby sa majiteľ e-shopu musel naháňať, baliť zásielky sám a kamkoľvek ich nosiť,"dodáva Jančo. 

Česko či celá Európa a svet? Rýchla a bezpečná expanzia aj pre najväčších hráčov

Fulfillmentové sklady namiesto vlastných však využívajú aj tie najväčšie slovenské e-shopy ako sú Isadore, Shooos, Zajo, Bloom Robbins či Be Lenka. Pre tých je najväčšou výhodou variabilita fulfillmentu, ktorú e-shop so skladom vo vlastnej réžii nemá. 

“S fulfillmentom môžete prakticky okamžite začať posielať aj do Česka, Poľska, Maďarska alebo ešte oveľa ďalej. Z iskladu expedujeme zásielky do 220 krajín po celom svete a to vrátane dobierok alebo výdajných miest a boxov. Novú krajinu a tú najspoľahlivejšiu doručovaciu službu si e-shop vo svojom profile zapne pár kliknutiami. Neviem si predstaviť, že by menší alebo stredný e-shop podpisoval individuálne zmluvy s každým prepravcom v Česku či Španielsku a vozil si tam zásielky, prípadne by s nimi ešte riešil nejaký výpadok alebo reklamáciu,” dodáva Jančo.  

Podľa jeho slov tiež fulfillment dokáže obchodníkov chrániť pre "prepálením" vlastného rastu: “V prípade sezónneho zvýšenia počtu zásielok, napríklad pred Vianocami, jednoducho na konci mesiaca zaplatíte za viac vyskladnených zásielok alebo väčšiu plochu skladovej plochy.  Po návrate do normálu zas z mesiaca na mesiac zaplatíte menej. V prípade logistiky vo vlastnej réžii však už e-shop musí nabrať ďalších zamestnancov alebo zvážiť presun do väčšieho skladu. Pri útlme či náhlom poklese už tieto fixné náklady nejedného obchodníka rýchlo dobehli a naopak, v sezóne často nestíhajú posielať zásielky včas, čo vedie k sklamaným a nahnevaným zákazníkom, ktorí svoje darčeky nemusia dostať včas.” 

S fulfillmentom môže e-shop začať prakticky okamžite

Pre obchodníkov nemusí byť prechod z vlastného skladu do fulfillmentového centra nijako zložitý. isklad má prepracovaný systém self-onboardingu v 8 krokoch, vďaka ktorému dokáže e-shop svoju e-commerce platformu Shoptet, WooCommerce, Shopify, PrestaShop či Magento prepojiť s ich systémom prostredníctvom pluginov alebo API v priebehu 30 minút.

Následne stačí odoslať váš tovar na adresu skladu a počkať, kým zákazníci urobia prvú objednávku, ktorú isklad v priebehu pár minút vyskladní a pripraví pre zvolenú kuriérsku službu.

iSklad - Fulfillment 2.0

Integrujte sa za 5 minút, škálujte na tisíce objednávok denne a doručujte do 220 krajín – bez toho, aby ste investovali do vlastného skladu. Takto vám iSklad umožní sústrediť sa na produkt, marketing a expanziu, zatiaľ čo logistika beží spoľahlivo na pozadí.