isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov
Kvôli tlaku globálnych hráčov z Ázie a rozmachu online trhovísk sa prostredie e-commerce v strednej Európe dynamicky mení. Mnohým internetovým obchodom hrozí zánik a v hre ostáva ten, kto sa prispôsobí. Rozhodujúcou konkurenčnou výhodou sa stáva logistika. isklad, technologický líder medzi fulfillment centrami, preto prichádza s prelomovými inováciami, ktoré môžu zamiešať karty celému odvetviu.
Zatiaľ čo e-commerce trh v regióne strednej Európy rastie, menšie a stredné e-shopy sa dostávajú pod čoraz väčší konkurenčný tlak. Doposiaľ bol vysoký počet internetových obchodov na Slovensku a v Českej republike vo veľkej miere zapríčinený menšou prítomnosťou medzinárodných konkurentov. Nástup globálnych hráčov z Ázie, expanzia marketplace platforiem a rastúce náklady však nútia mnohé e-shopy prehodnocovať svoje obchodné modely. A to nielen menšie e-shopy, ale neraz i etablované značky. Podľa odborníkov čelí veľká časť slovenských internetových obchodov existenčnej hrozbe a jeden z kľúčových nástrojov prežitia je pre ne outsourcing logistiky.
„V západnej Európe e-shopy štandardne vlastnú logistiku neprevádzkujú, ale využívajú služby fulfillment centier. Vlastný sklad a logistika bývajú zriedkavosťou. Naproti tomu na Slovensku a v Českej republike logistiku outsourcingujú len približne 2% e-shopov,“ uvádza Boris Heger, nový COO spoločnosti isklad, ktorá patrí k najrýchlejšie rastúcim fulfillment centrám v strednej Európe.
„Hoci tlak trhu núti e-shopy rýchlo meniť svoje stratégie, mnohí podnikatelia stále preferujú prevádzku vlastného skladu a logistiky. Čiastočne je to spôsobované tým, že mnohí si nevedia vyčísliť skutočné náklady, ktoré obnáša prevádzka vlastného skladu. Alebo sú naň emocionálne naviazaní, pretože doň investovali množstvo energie. Neuvedomujú si, že outsourcingom dokážu znížiť logistické náklady až o 32 % v porovnaní s ich vlastnou prevádzkou a ich e-shop zároveň dokáže rásť bez investícii do vlastnej logistickej infraštruktúry. Keďže sú v nezanedbateľnej miere odbremenení od starostí s logistikou, môžu sa koncentrovať na rozvoj svojho podnikania, čo v dnešnom dravom konkurenčnom prostredí potrebujú viac než kedykoľvek predtým,“myslí si Heger.
Dodáva, že fulfillment centrá navyše zabezpečujú rýchlejšie a spoľahlivejšie doručenie objednávok, čo prispieva k vyššej spokojnosti a lojalite zákazníkov. „O kvalite zákazníckej skúsenosti v e-shope totiž v dnešnej dobe čoraz viac rozhoduje logistika.“
Najmodernejšie fulfillment centrum v strednej Európe
Na najmodernejšie fulfillment centrum v strednej Európe sa isklad premenil pred troma rokmi vďaka unikátnemu spojeniu vlastného softvéru, moderných technológií a investície troch miliónov eur cez investičnú platformu Crowdberry a ďalšieho strategického investora. isklad, prezývaný aj "slovenskýAmazon", použil trojmiliónovú investíciu aj na nákup technológie, vďaka ktorej dokáže denne spracovať až 20-tisíc objednávok. Unikátny automatizovaný systém, ktorý firma sama vyvinula, umožňuje plne automatizovaný onboarding e-shopu do 30 minút – takáto jedinečná funkcionalita nemá obdobu nielen v stredoeurópskom regióne, ale ani v západnej Európe.
isklad aktuálne riadi stovky e-shopov a stále expanduje. „Dostali sme sa do štádia, keď sme pripravení obsluhovať stovky až tisíce e-shopov bez ohľadu na ich veľkosť. To dnes bez automatizácie dokáže len málokto. Náš moderný automatizačný softvér umožňuje našim klientom riadiť si svoje e-shopy sami, prakticky bez nášho zásahu. Intenzívne sme ho vyvíjali desať rokov a predstavuje najvyššie investície do procesnej automatizácie v rámci regiónu,“ vysvetľuje Martin Mitošinka, CEO iskladu. „isklad už dnes preberá časť logistiky pre veľkých klientov, ktorí sa pripravujú na úplný prechod na fulfillment. Tento model umožňuje výrazne znížiť náklady a zároveň buduje dôveru medzi partnerom a poskytovateľom služby.“
Riešenie pre startupy aj e-commerce giganty
isklad tento rok predstavuje kľúčové produktové novinky, vďaka ktorým dokážu e-shopy posunúť úroveň svojich služieb a nákupnú skúsenosť svojich zákazníkov opäť vyššie: unikátnu mobilnú a webovú aplikáciu MyOrder pre zákazníkov e-shopov a logistickú službu Cross-border.
„Mobilná a webová aplikácia MyOrder zjednoduší a urýchli online nákupy. Umožní spravovať všetky online objednávky z jedného miesta, dokončiť nákup na rôznych e-shopoch jedným klikom, sledovať stav objednávky či jednoducho vybaviť vrátenie alebo reklamáciu. „Jednou z výrazných výhod pre e-shopy je možnosť nasadiť náš univerzálny doručovací widget priamo do nákupného košíka. Zákazníci si tak môžu jednoducho zvoliť z viac než 80 spôsobov doručenia vrátane výdajných miest a rôznych kuriérskych služieb. Po aktivácii funkcie Fast Checkout, ktorá umožňuje expresný nákup na jeden klik s integrovanou platobnou bránou, sa celý proces výrazne zrýchli. Registrovaní používatelia v aplikácii MyOrder si navyše môžu uložiť svoje údaje aj preferovaný spôsob dopravy – pri ďalšom nákupe tak strávia v košíku doslova len tri sekundy. Nástroj MyOrder vie výrazne zvýšiť konverziu v košíku, znížiť náklady na akvizíciu zákazníka a znížiť náklady na dopravu,“ uvádza Martin Mitošinka. Riešenie je do júla tohto roku prístupne len pre zákazníkov iskladu a od septembra bude k dispozícii pre každý e-shop.
Logistická služba Cross-border zase poskytuje cezhraničné doručovanie zásielok od e-shopu do kuriérskych spoločností v jednotlivých krajinách EÚ bez nutnosti meniť vlastnú infraštruktúru.
„Vďaka technologickej vyspelosti máme dnes možnosť škálovať naše služby, vedieť obsluhovať tisícky väčších či menších e-shopov a zaujať tak vedúcu pozíciu v stredoeurópskom regióne. Cieľom je poskytovať naše služby všetkým - od startupov až po e-commerce gigantov,“ zdôrazňuje Alexander Jančo, nový Business Development Director spoločnosti isklad.
Logistické centrum pre celú Európu
„Naším cieľom je stať sa centrálnou infraštruktúrou e-commerce logistiky v celej Európe,“ netají sa víziou firmy jej CEO, Martin Mitošinka. Spoločnosť isklad sa pripravuje na expanziu mimo Slovenska a aktívne hľadá lokalitu pre druhé logistické centrum v Európe. Jej ambíciou je zabezpečiť, že od momentu, keď zákazník vstúpi do košíka, o celý proces – vrátane doručenia – sa postará isklad. „Uvedomujeme si, že s veľkým rastom sa spájajú aj veľké výzvy. Jednou z najväčších je zvládnuť rýchlu expanziu a zároveň neznížiť efektivitu. Z tohto dôvodu sme tento rok obsadili kľúčové manažérske pozície známymi menami vo svete e-commerce: Boris Heger, bývalý riaditeľ logistiky v FactCool, prevzal rolu COO spoločnosti isklad v januári 2025. V máji 2025 si ako Business Development Director vzal pod krídla ďalší rozvoj spoločnosti isklad Alexander Jančo, bývalý Managing Director spoločnosti Packeta Slovensko,“ hovorí Mitošinka.