Bezplatný audit isklad x Corlonez: Fulfillment pre lepšie financie a logistiku e-shopov
V najnovšom dieli podcastu E-shopový kráľ sa moderátor Michal Král rozprával s Martinom Lazarčíkom, CFO a majiteľom spoločnosti Corlonez, ktorá sa špecializuje na finančné riadenie a účtovníctvo e-shopov a s Alexom Jančom, Business Development Directorom vo fulfillmentovom centre isklad.
Témou bola spojitosť medzi fulfillmentom a financiami v e-commerce. Rozhovor odhalil mýty o vlastných skladoch, výhody outsourcingu logistiky a praktické kalkulácie nákladov. Hostia predstavili aj spoluprácu na audite, ktorý pomáha e-shopom optimalizovať výdavky.
Martin Lazarčík vysvetlil, že ich spolupráca oboch firiem vznikla pri hľadaní úspor v nákladoch e-shopov. Corlonez analyzuje financie e-shopov a často nachádza neefektiviti v logistike, ktorá môže "skrývať" až 20-30 % zbytočných výdavkov. Stretnutie s Jančom viedlo k spoločnému modelu kalkulačky nákladov, ktorá porovnáva vlastný sklad s fulfillmentom.
Mýty o vlastnom sklade: Je naozaj lacnejší?
Hostia vyvrátili bežný mýtus, že vlastný sklad a expedícia sú vždy výhodnejšie. Jančo zdôraznil, že mnoho e-shopov (od malých po veľké) nepozná svoju jednotkovú ekonomiku – náklady na jednu zásielku vrátane priamych (doprava, obaly) a nepriamych (čas, sezónne výkyvy, riziká). Malé e-shopy často platia bežné cenníky kuriérov (o 30 % drahšie ako keby boli vo fulfillmente) a majitelia strácajú čas balením zásielok namiesto toho, aby sa venovali rastu svojho biznisu.
Pre stredné a veľké e-shopy je zas fulfillment variabilným nákladom – platia len za to, čo naozaj využijú. Vlastný sklad vyžaduje investície do automatizácie, personálu a priestorov, čo fixuje náklady obchodníka aj v slabých obdobiach. Lazarčík spomenul aj príklady: E-shop s 1-5 miliónovým obratom často podceňuje skryté náklady ako nájom skladu (1 až 2 €/m²/mesiac), mzdy (brigádnici v sezóne) alebo obaly (kupované v malom množstve drahšie).
Výhody fulfillmentu: Úspory, flexibilita a riziká
Rozhovor podrobne rozoberal výhody:
Úspory na doprave a obaloch: Fulfillment centrá nakupujú vo veľkom, čo znižuje ceny o 20-40 %.
Flexibilita: V sezóne (napr. Black Friday) sa poplatok za fulfillment škáluje bez dodatočných investícií. Martin zdôraznil, že fixné náklady skladu sú "betón na nohách" – fulfillment ich mení na variabilné, čo zlepšuje cashflow.
Riziká a cashflow: V čase kríz (ako bol COVID) môže vlastný sklad viesť k bankrotu kvôli fixným výdavkom. Fulfillment eliminuje riziká – náklady klesajú s objemom objednávok. Lazarčík by preto odporučil fulfillment aj pri mierne vyšších nákladoch kvôli získanej pružnosti.
Služba bezplatného auditu
Hostia predstavili aj novú službu v podobe bezplatného auditu, ktorá je do konca roka 2025 pre e-shopy úplne zadarmo.
Audit zaŕňa analýzu nákladov aktuálnych a skutočných nákladov e-shopu, porovnanie s fulfillmentom a odporúčania.
Službu si môžete bezplatne objednať cez tento odkaz.